);
  • SONY DSC

  • SONY DSC

  • SONY DSC

KTM 250/300 EXC-TPI – דו"פ מוזרקים

KTM 250/300 EXC-TPI – דו"פ מוזרקים

כתב וצילם: גלעד בן-זקן
בוחן שטח: יוני רבן

בחודש שחלף הושקו דגמי 2018 של KTM בישראל בבית סדנת האלופים החדש שבפרדס חנה. גולת הכותרת כמובן הם צמד מנועי השתי פעימות המוזרקים החדשים עליהם נכתב רבות במהלך השנה האחרונה בציפייה לבואם. הסיבה לקיומם הם כניסת תוקף תקנות היורו 4 שאיימו להכחיד את מנועי השתי פעימות. לשם כך ב-KTM מזה 13 שנים עמלו על פיתוח מנועים מוזרקים ונשלטים באמצעות מחשב בכדי להפחית את זיהום האוויר למינימום.

כיום לכבוד שנת הדגם 2018 שנכנסה כבר אצל היצרן מושקים בישראל וזמינים למסירה דגמי הדו"פ המוזרקים לקהל הרחב. ההשקה לעיתונות נערכה בתחילת החודש בסדנת האלופים באירוע רכיבה לעיתונאים ולסוכני הרשת ואחר מכן לקהל הרחב באירוע רכיבה. רגע לפני ראש השנה יצאנו למבחן דרכים עצמאי, עליו בהמשך הכתבה.

 

על האופנועים

דגמי ה- EXC 250 ו- 300 TPI צוידו במערכת הזרקה זו (פטנט רשום של KTM ומשותף לאופנועי הסקוורנה) שמזריקה את תערובת הדלק והאוויר לתא השריפה משתי נקודות סביב הצילינדר ומטפטפת את השמן באופן מדויק לתוך מעברי המנוע בהתאם לסל"ד, מצב המצערת ולכל האינדיקציות שמגיעות מחמישה חיישנים שונים. בכך למעשה צריכת הדלק קטנה בכ-40% ואם היינו רגילים לספור כ-90 ק"מ למיכל, כיום ניתן לספור טווח נסיעה של כ-130 ק"מ, אין צורך לשנות את כיול הג'טינג בהתאם לתנאי העונה או גובה אזור הרכיבה, המחשב מתאים הכול לפי הצורך. בנוסף לכך, יתרונה הגדול של המערכת הוא בשיפור המשמעותי לשימון במנועי שתי פעימות. משאבת השמן במנוע מסוגלת לספק בדיוק את כמות השמן הנחוצה לשימון, ובכך לחסוך את הצורך להשתמש בדלק מהול שעושה פשרה בין צרכי הבוכנה שדורשת יותר שמן לבין צרכי גל הארכובה שדורש מעט שמן והתוצאה מכך הוא מנוע נקי יותר וחסכוני בשמן, יהיה נדיר לראות נזלת של שמן בפתח האגזוז, כבר בהתנעה רואים רק מעט עשן כחלחל כשהמנוע קר ולא רואים בכלל עשן כשהמנוע בטמפרטורת עבודה יעילה. שמן הדו"פ נמזג בנפרד לפתח מילוי עצמאי שמוזג לתוך השלדה ומשם נאגר בתוך מיל קטן מתחת למיכל הדלק. מיכל שמן כזה יכול להספיק לכחמישה מכלי דלק בממוצע בזכות הדיוק לפי צרכי הבוכנה וגל הארכובה אחוז השמן הממוצע ירד לאזור ה-1.25% לעומת ה-1.5-1.7% הקודמים. בנוסף ל-2018 הגרפיקה חדשה. שלה שותפים גם דגמי ה-4 פעימות כאשר לכל דגם יש את גרסת הסיקסדייז המאובזרת, השנה בצביעת דגל צרפת.

מבחן דרך

עבורנו זו היתה טעימה ראשונה למנועי הדו"פ המוזרקים של היצרן האוסטרי, תמיד חלמנו שבאופנוע שתי פעימות לא נגיע אל תחנת הדלק ונתחיל לחשב אחוזים לערבוב, או שנתחיל לחשוב על מזג האוויר ואולי הפלג יישרף מעודף שמן. זהו עידן חדש עם תא שמן נפרד ומערכת שלמה סביבו שיודעת לנתב את הצרכים למזג האוויר ולדרישות המנוע שגם חוסכת בכמויות השמן והדלק וגם חוסכת את הבקבוקון הקטן (יש בקבוקונים משומשים למכירה בשפע בלוחות – המערכת).

תחילה כשמניעים את המנוע ניתן כבר להבחין בהבדל שיש הרבה פחות עשן כחלחל מהפליטה. לאחר מספר רגעים של תחילת תנועה הבחנתי ברגישות מחשב המנוע לטמפרטורת העבודה. כל עוד חום המנוע עדיין אינו אידיאלי לעבודה, הזנת הדלק נותרת עשירה וישנה תחושת חנק באזור אמצע המצערת, כמו לרכב עם צ'וק פתוח במנועים הישנים. לוקח למנוע כ-5 דקות רכיבה להתחמם ואז העסק הופך אידיאלי.

רכיבה ראשונה  נעשתה בקצב איטי בכדי להתחיל להריח את האופנועים, דבר שהמחיש טוב מאוד את המומנט החדש שיש למנועים הללו, יש ממש צליל שונה למנוע בסל"ד אפסי, שומעים שהוא מכוון לעבודת טירטור "דיזלית" בכלום סל"ד ועדיין לספק מומנט ראוי שמאפשר התקדמות טכנית איטית ולא להיכבות.

מנוע ה-250 נותן תחושה נוספת שמורגשת מכיוון המצערת, אם אנו רגילים שכל מילימטר מצערת נותן תגובה חזקה ורבה, פותחת שסתום ודוחפת קדימה, דבר שדרש מאתנו עד כה דיוק כירורגי בשימוש ומהלך מצערת מאוד קצר, כאן התמונה הפוכה לחלוטין. המצערת הזו ארוכה במהלכה וישנה רזולוציה אדירה לכל מילימטר במהלך המצערת, יחד עם גל האיזון החדש במנוע משנה שעברה שהעלים את הוויברציות ומיתן את פרצי עליית הסל"ד, זהו מנוע הדו"פ הראשון שאפשר להצמיד לו את המילה לינארי ובאמת להתכוון לכך. כדי לקבל פיצוץ צריך לפתוח את מלוא חופן המצערת, ניגונים קטנים על המצערת יביאו תגובות צפויות של תוספות כוח או הפחתות כוח לפי הצורך, אבל לא תבוא בהלה או צהלה, שום שסתום לא יפתח במפתיע ויטיס אותנו קדימה.

מנוע ה-300 לעומתו נותר תזזיתי עם תגובה חדה וחזקה יותר ובהחלט שמר אמונים למסורת הדו"פ, אם כי הוא הפך לכיפי הרבה יותר. במנועי ה-300 הקודמים בפניות מהירות פתיחת מצערת שאפה להרים את הפרונט וליישר את האופנוע, כאן האופנוע נשאר בפניה בשליטה, ולמרות האדמה הקיצית מאפשר אחיזה טובה בפניות ובטיפוסים. המומנט במנוע זה פשוט מטורף, זהו אופנוע אנדורו טכני טהור. אפשר לומר שלמסלולים מהירים נעדיף את ה-250 עקב השליטה המוחלטת במצערת ובטכני נעדיף את ה-300 שנותן מומנט מטורף לדוחים.

מתלי ה-Xplor 48 החדשים כוילו מחדש לעומת דגמי 2017 והם עובדים מצוין כיחידה אחת עם האופנוע ועם מידותיו החדשות שמתאימות הרבה יותר טוב למגוון רחב של רוכבים. תנוחת הישיבה והתזוזה קדימה ואחורה על גב האופנוע מצוינת ונוח גם לרוכב גבוה וגם לרוכב נמוך. גיר ששת ההילוכים והקלאץ' עובדים מצוין, ב-250 עקב תגובת המצערת כפי שצוינה קודם יחד עם הגיר גורמת לאופנוע להרגיש ארוך, זהו כלי שמספק את כל קשת הסגנונות, ב-300 כמו בדו"פ קלאסי יותר, האופנוע מרגיש קצר וזריז.

המצערת הזו של דגמי ה-TPI החדשים יחד עם מידות השלדה החדשות משנה שעברה הביאו אופנוע קטן יחסית שלא מאיים על מי מאתנו שאינם גמלים ויחד עם אופי המנוע הצפוי שהטכנולוגיה החדשה הצליחה לייצר לנו הפכו את אופנועי האקסטרים אנדורו הללו למתאימים לכל רמת רכיבה.

 

אחרי דקות ספורות על גבי הכלים אנו מרגישים כיחידה אחד שמנגנת פתוח, בעבר יוצרו האופנועים למאבק עם הרוכב, ואם תרצו לרוכב המקצועי בלבד,  כיום רואים קודם את הרוכב ואז בונים סביבו את הכלי ולכן הוא מתאים לכולם. יש כאן שנות אור של חשיבה ותכנון ובהחלט ניתן להתחיל מכזה אופנוע 250 כאופנוע אנדורו מקצועי ראשון, ללא ספק, בזכות המצערת הזו. יש לאוסטרים יציאה שמביאה מהפיכה לעולם אופנועי האנדורו ולדעתנו דגם ה-250 יותר וורסטילי ותואם את כל הסגנונות רכיבה שלנו בארץ ואילו ה-300 יותר מוגדר לכיוון של פתוח או הארד אנדורו ועבודה טכנית. שנינו תמימי דעים לגבי כל מה שנכתב, אולם יש עניין של טעם אישי. יוני רבן, רוכב המבחן המקצועי שלנו לאופנועי אנדורו מעדיף את ה-250 שמביא אותו לזמני הקפה מהירים יותר ולוורסטליות שימוש אדירה. אני, גלעד בן-זקן, הרוכב החובב של סופי השבוע מעדיף את ה-300 שהביא אותי למקומות ולתחושות של רגש ופרצי צחוק בקסדה לא פעם במהלך יום המבחן, רק חבל על הפער האדיר במחיר שני הכלים.

KTM250EXC-TPI: 60,900 ₪
KTM300EXC-TPI: 71,900 ₪