ימאהה סופר טנרה 1200 ES במבחן דרכים

האדוונצ'ר הגדול בגרסת המיתלים האלקטרוניים, 101,305 שקל עבור חבילה וורסטילית ומהנה למרות שיש לה רק 110 כוח סוס על רבע טון

צילום:אדם בלנגה.

ימאהה סופר טנרה 1200 ES במבחן דרכים

בחן וכתב: קפטן בומרנג, בוחנים נוספים: מיקי כהן, אריק רוזנבלום עורך: גב"ב

שורה תחתונה: אופנוע אדוונצ'ר גדול, הי טקי בעל נוכחות מרשימה, למרות הממדים והמשקל ההתנהגות מפתיעה לטובה, אופנוע וורסטילי אמיתי כעת במחיר אטרקטיבי.

בשנת 2010 השיקה ימאהה את XTZ1200 סופר טנרה, האותיות והשם אומרים שזה יורשו של הסופר טנרה XTZ750, מחשובי הדגמים בכול הזמנים, מנצח 6 מירוצי ראלי פאריס דקאר בשנות התשעים של המאה הקודמת בידיו של פטרהאנסל האגדי ודגם מצליח בשווקי העולם וגם בישראל. לא פשוט לרשת אגדה ולשמר את הגנים האתלטיים למירוצים של הדגם המקורי במציאות בה אופנועי האדוונצ'ר המתחרים הלכו ותפחו, לא הייתה ברירה וה-750 היה חייב לגדול. הבעיה הייתה שגדלו יותר מדי, ימאהה הצהירה שהיא רוצה לנגוס בשוק שנשלט על ידי ב.מ.וו R1200GS, אולם היום 7 שנים אחרי כבר ברור שזה לא קרה, מה שהעיב בצורה רצינית על סיכוייו של הימאהה הגדול בישראל היה תג המחיר הגבוה מאד בו שווק בישראל – 136,000 ש"ח. הגעתו של ההונדה אפריקה טווין בתג מחיר סופר נוח (100,000 ש"ח) תקעה סכין נוסף בליבו הרגיש גם ככה של הסופר טנרה, והקשתה אפילו יותר על האפשרות להכות שורש. למרות זאת, אין הדבר אומר שלסופר טנרה אין כאן מקום, הסופר טנרה כאן והוא כן רוצה שתתנו לו הזדמנות. הדגם מוצע כיום בגרסת ES כלומר מיתלים אלקטרוניים שהתווספו בדגם 2014, כשהמחיר בישראל צנח ל-101,305 שקל על הכביש, יצאנו להרפתקה לראות האם הוא זכאי.

על יבש
מנוע 2 צילינדר מקבילי בנפח 1,200 סמ"ק עם קראנק מסוג 270 מעלות בו צמד הצילינדרים יורים צמוד זה לזה לטובת תחושות וצליל של וי טווין, הזרקת דלק ממוחשבת, קירור מים, 110 כוחות סוס ב-7,200 סל"ד ו-11.6 קג"ם ב-6,000 סל"ד. העברת הכוח מתבצעת ע"י גל הינע, השלדה שלדת צינורות פלדה ותיבת הילוכים בעלת 6 מהירויות. לסופר טנרה מצערת אלקטרונית RIDE BY WIRE להזנה מיטבית של המנוע בטווח סל"ד נרחב. על המיתלים מקדימה מזלג הפוך 43 מ"מ 190 מ"מ מהלך, ומאחורה מונושוק מתכוונן. גלגלים "19 קדמי ו-"17 אחורי על חישוקי שפיצים מדליקים. בלם קדמי דיסק כפול הדראולי 310 מ"מ ומאחורה דיסק אחד 282 מ"מ אחראים על העצירה, ומערכת ABS. בסיס הגלגלים הוא 1,540 מ"מ, גובה מושב מתכוונן בין 845 מ"מ או 870 מ"מ לגבוהים יותר מביננו. קיבולת מיכל הדלק כיאה לאדוונצ'ר – 23 ליטר. המשקל הרטוב מכובד ועומד על 265 קילו.

באג 2000
הסופר טנרה כפתורים רבים לו, והוא מציע אפשרויות כיוון והתאמה אישית רבות. בולמים אלקטרוניים מתכוונים מלוח השעונים איתם אפשר לשחק ולעבור בין מצב סטנדרט STD/סופט SOFT/ והארד HARD. בשני האחרונים ניתן גם לכוון עד כמה קשיח/רך אתם רוצים את הבולמים. אישית, אני התחברתי הכי הרבה למצב HARD 3+ בו האופנוע הרגיש לי הכי מהודק ושש לסיבובים. בנוסף, ניתן לעדכן את האופנוע במידת העומס הנוכחי, ולבחור בין מצב של רוכב יחיד/רוכב כולל מורכב/ושני רוכבים על ציודם. שני מצבי כוח מוצעים, ספורט ותיור, בקרת אחיזה הניתנת לניתוק קיימת גם היא כמובן.

על רטוב
עושים סיבוב סביב האופנוע ואין ספק כי מדובר בכלי עם נוכחות. הסופר טנרה גדול וגבוה, ונראה כאילו מוכן ומזומן לצאת עכשיו למסע חציית יבשות עם שני רוכבים וציוד. צביעת רייסינג בלו מדהימה מלווה את האופנוע לכל אורכו עם פיצ'רים ייחודיים לצביעה זו כמו ג'אנטים כחולים מחוזקים ומזלג באנודייז כחול. האופנוע מצוייד במגני ידיים, סבל וצמיגי דו"ש.

לוח השעונים גדול וכולל את כל האינפורמציה אותה הורגלנו לקבל בדוגי"ם מודרניים – מד סל"ד, מד דלק, צריכת דלק ממוצעת, TRIP'S וספציפית בסופר טנרה גם חיווי של שלל המצבים האלקטרוניים האחרים. אין שום בעיה להשאר מעודכן גם בזמן רכיבה ולהחליף בין המצבים בלחיצת כפתור עדינה.

ואם כבר בסקלה עסקינן, ימאהה נותנת רמז דק על מה שהיא רוצה שתעשו עם האופנוע, והכינה "באר" שיוכל לשמש לקיבוע מאונט ל- GPS/טלפון. כדי לוודא שלא תתקעו באמצע השממה בלי WAZE, גם שקע V12 זמין לטעינות.

על הכביש
קיבלתי את הטנרה בערב, ובבוקר שלמחרת יצאתי לרכיבה צפונה כדי לראות עד כמה הספינה הזו בנוייה לרכיבות למרחק. הסופר טנרה הוא אופנוע סופר יציב בכל מהירות וממש מספק הרגשה ששום דבר לא הולך להוציא אותו ממנוחתו. למרות שנתון משקלו עומד על 265 קילו (רטוב עם מיכל דלק מלא), גם פה הקלישאה שברגע שעולים על האופנוע המשקל לא מורגש – מתקיימת, כמו במרבית האופנועים הכבדים שאולי עושים רושם מאיים, אך בפועל נעים להתנייד איתם ביום יום. גם במקרה של הסופר טנרה, כל עוד לא זיוודתם אותו בסט מזוודות בולט, מדובר בכלי שאין מניעה להסתובב איתו בעיר, אפילו בשעות עומס.

המראות מצויינות ואינפורמטיביות. מיגון הרוח היה די מאכזב, ואפילו הרמתו למצב הגבוה ביותר (פעולה שמצריכה עצירה בצד) לא סיפקה את הסחורה. מצב טורינג אנמי מאד, ומתאים לזמנים בהם בא לכם להרהר במשמעות החיים בשיוט של 160 קמ"ש.
זה לא שהאופנוע לא נוסע, הוא כן, אבל היה ורציתם לצאת לעקיפה במצב טורינג האופנוע כאילו אומר "תן כמה דקות להתארגן". מצב ספורט – משחרר את המנוע לחלוטין והופך את הסופר טנרה לחיה שמגיבה טוב הרבה יותר. מצערת הגז הופכת לחדה יותר, והמנוע לעירני הרבה יותר. מעבר בין שני המצבים בהטיית כפתור נוחה ללא צורך בעצירה או הפרעה לריכוז.

כאמור המתלים – היו לנו הכי טובים במצב HARD +3. יש להניח שמדובר בתחושה אינדיבידואלית ורוכבים אחרים עשויים להרגיש יותר טוב במצב אחר.

אחד הפיצ'יפקעס הנחמדים באופנוע – ידיות מתחממות. מזה מתחממות? לוהטות! על המצב הגבוה ביותר, גם ברכיבה בליל חורף קר, התחלנו ממש להזיע. אין ספק כי מדובר בפינוק.

לסופר טנרה נוחות רכיבה מעולה ומרחב מחייה מזמין לרוכב. תנוחת הרכיבה זקופה והכל "נופל לידיים" בהנדסה יפנית מוקפדת. לא הייתי מתנגד לצאת איתו למסע ארוך ביבשת רחוקה.

על השביל
אמנם סבו של האופנוע הנוכחי היה לועס דיונות מקצועי עם מורשת שטח עצומה, אך מה שנשאר מהאופנוע ההוא בזה של היום הוא פחות או יותר רק השם. הסופר טנרה הנוכחי אמנם מציע יכולת "שטח" מסויימת ומצוייד ברכיבים המתאימים לכך (חישוקי שפיצים לדוגמא) אך זה בערך כל מה שיש שם. הסופר טנרה הנוכחי והמודרני יעדיף את השטח המתון יותר (פילטר שמן חשוף לחלוטין, גחון וסעפות נמוכות שרק מחכים לחטוף פצצה מאיזה סלע) מאשר את דיונות החול של הפאריז דקאר.

הרבה מיכולת השטח של הסופר טנרה תלוייה בעצם ברוכב. והיה ואתם בעלי פיגורת גוף מכובדת או לחילופין טכניקת רכיבה טובה בשטח ללא קשר לסוס עליו אתם רוכבים, וודאי תוכלו להוציא ממנו תוצאות יפות. בטוח שיש רוכבים שלא יטעמו את טעם השטח כלל ויעדיפו לא לצאת להרפתקאות. החלטתם להפוך את האופנוע לפרטנר לטיולים בשטח? עשו לעצמכם טובה – דאגו למגן גחון. רכיבה בעמידה נוחה גם לנמוך כמוני (1.74) ויש הרגשה של שליטה מלאה. לסופר טנרה רגליות (פגים) רחבות, וניתן גם לקלף מהן את שכבת הגומי כדי למנוע החלקה של הרגל.

למבחן דרכים מלא, גלריה ונתונים טכניים נוספים לחצו כאן

אפליקציה חדשה וראשונית
מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם

שם מלא

מייל

בקשה