איך אומרים גרנד טוריזמו באוסטרית? ק.ט.מ סופר דיוק GT 1290 במבחן

איך אומרים גרנד טוריזמו באוסטרית? ק.ט.מ סופר דיוק GT 1290 במבחן

ק.ט.מ סופר דיוק GT, גרסת ספורט תיור חדשה לסופר דופר החייתי; נוחה, משוכללת, טוטאלית. מבחן בכורה בישראל.

ערך: גב"ב כתב: נמרוד בוקר בוחנים: נמרוד בוקר וניסים ברדה

שורה תחתונה: KTM מצאו את הנוסחה המושלמת לאופנוע ספורט תיור, בה הספורט לא בא על חשבון התיור והתיור לא בא על חשבון הספורט.

ביום חמישי האחרון השתתפנו בהשקת הק.ט.מ סופר דיוק 1290 GT החדש, ולמחרת קיבלנו ראשונים בארץ את היהלום החדש לרכיבת סופשבוע. ואיזה רכיבה זו הייתה.

אבל ראשית, בואו נערב שנייה הורים. כן… KTM 1290 SUPER DUKE GT הוא הגרסה הטריה ביותר ל-2016 של מנוע ה-1,301 סמ"ק וי טווין המתקדם 170 כוח סוס ועתיר מערכות האלקטרוניקה של ק.ט.מ שיצא לראשונה עם הסופר דיוק 1290 של שנת 2013, דגם נייקד אגרסיבי לשימוש עירוני מוחצן, מאוחר יותר הפך לגרסת R קרבית אף יותר, ב-2015 הותקן המנוע המגודל בגרסת סופר אדוונצ'ר, ובכול זאת זה לא הספיק למטרות תיור מפנק ובורגני יותר (עדיין ספורטיבי כמובן לא מדברים כאן על כורסאות סלון) ונדרשה כבר גרסה שונה, כאמור ה-GT.

רשימת מלאי (ארוכה)
עוד ביום ההשקה במוסך אופרוד לא יכולנו להתעלם מהנוכחות המאסיבית של הסופר דיוק. מסיכת חזית מוארכת כלפי מטה עם משקף מתכוונן, מיכל דלק עצום ובולט בצביעה יפה של כתום וכסף המכיל 23 ליטר (!), ברקסים מרשימים, שילדת צינורות בצבע כתום זוהר ללא פיירינגים החושפת מנוע דו בוכנתי גדול, רב חיישנים נוכח ומרשים מאוד. זרוע חד צדית יפייפיה ומושחרת מאחור, חובקת במרכזה חישוק אלומיניום קליל וצמיג ברוחב של 190 מ"מ ובקוטר "17 שיחד עם סט הבלמים מלפנים והגלגל הקידמי, משדרים לך "היי, אני רק נראה כמו אופנוע טיולים אבל נותן בראש לכל R בסביבה" (מה שבהמשך יתברר כנכון). כדי להשלים את מראה הספורט תיור מגיע הסופר דיוק החדש מצויד בסט מזוודות קשיחות משני צדי האופנוע, עם חיבורים מותאמים לשלדת הזנב, זוג מושבים נדיב ורחב, רגליות נמוכות ומרווח גחון גבוה.

כשמסיימים לרייר על מראה הסופר דיוק וצוללים למפרט הטכני משתלטת עליך אט אט סחרחורת קלה וקוצר נשימה. יש שם הכול מכול בכול: מנוע חדש המבוסס על מנוע הסופר דיוק R, בנפח של 1300 סמ"ק והספק של 170 כחות סוס, וראש מנוע חדש עם צמד מצתים לכל צילינדר. המצערת אלקטרונית, המצמד הוא מכאני עם החלקה למניעת נעילת גלגל בעת סגירת מצערת הגז והורדת הילוכים, ובעל יכולת משופרת בהעלאת הילוכים. למערכת המצמד המתוחכם מתווסף חיישן המנטר את סגירת המצערת האלקטרונית ומונעת החלקת גלגל אחורי בעת סגירת מצערת הגז, ע"י פתיחה מבוקרת של פרפר המצערת עד לרמה שתמנע את נעילת האחורי. מערכת נוספת ובלתי נמנעת היא כמובן מערכת בקרת האחיזה, שבסופר דיוק 1290 GT מוזנת גם בזווית הטייה ופועלת לפי ברירת מצב הרכיבה; במצב גשם המערכת תיכנס מייד לפעולה על כל זיהוי של החלקת גלגל, ואילו במוד ספורט, המערכת תאפשר החלקה מתונה של האחורי, להעלאת הריגוש והנאה מהרכיבה. מערכת ABS משולבת מבית בוש, מתפקדת גם היא בהתאם לזווית ההטיה, מאפשרת לך לבלום עמוק לתוך הפנייה, ומשלבת בלחיצה על ידית הבלם הקידמי את הבלם האחורי. KTM מתגאה במערכת הבלימה הכי אפקטיבית בשוק כיום, כשאת מלאכת הבלימה מבצעת בפועל יחידת הבלימה של ברמבו בתצורת מונובלוק המכילה ארבע בוכנות הנושכות שתי דיסקיות בלימה בקוטר של 320 מ"מ מלפנים כמו גם קליפרים של ברמבו מאחור, הנושכים דיסקית של 240 מ"מ. עוד פיצ'ר חדש הוא מערכת לניטור לחץ האוויר בצמיגים, ומערכת למניעת הידרדרות לאחור, עת הרוכב משחרר את הבלם ומתחיל זינוק בעלייה. וואלה. אה, והכי חשוב ביולי, מערכת לחימום הידיות. לך תדע עד איפה תגיע בטיול הבא שלך… עוד מצויד האופנוע במערכת בקרת שיוט, המאפשרת לך לקבע את מהירות הנסיעה שלך ולשחרר את היד הימנית לעיסוקים אחרים (כמו מה?? ). משקף מתכוונן ידנית, וקוויק שיפט, אבל רק להעלאת הילוכים ולא להורדה, כפי שלמדתי בהמשך..

גולת הכותרת היא מערכת בולמים חשמלית סמי אקטיבית. בתחילת הרכיבה הרוכב מזין למערכת באיזה מצב הוא רוצה לרכב, ספורט מצד אחד או נוח מצד שני, האם הוא לבד או עם מורכב\ת ועם או בלי ציוד. המערכת מתכווננת בהתאם, וזה עובד. ועובד טוב. כל הפיצ'רים הללו נשלטים ע"י מערכת בקרה באמת נוחה לתפעול ואינטואיטיבית המורכבת על הידית השמאלית ובעלת ארבעה כפתורים המתכתבת עם צג סיליקון ייעודי, המכיל את כל המידע על מצב רכיבה, מצב עומס, מצב בקרות משיכה ובלימה, לחץ האוויר בצמיגים, סטטיסטיקות שונות על מהירות ממוצעת, מהירות סופית אליה הגעת (אצלנו לא נרשם יותר מ- 110 קמ"ש, אבל מישהו הגיע עם האופנוע הזה לסביבות ה- 260 קמ"ש) ומרחק רכיבה עד לתדלוק הבא.
אני חייב לעשות פה הפסקה, כל הפיצ'רים הללו שוב הביאו לי התקף אסטמה.

איך זה נוסע?
אז אחרי שעברנו על כל מה שיש לכלי הזה להציע, הגיע הזמן לענות על השאלה המתבקשת: אז איך זה נוסע? כי כבר נתקלנו בעבר באופנועים מאובזרים בכל טוב כשבשורה התחתונה הרכיבה הייתה אפעס לא משהו. בשביל זה בדיוק לקחנו את האופנוע לסופשבוע של רכיבה מנהלתית עם בת זוג, לעבר שקיעה (וואללה!), כדי לבדוק את התיור, ולקטע של רכיבת כמעט קצה בשבת בבוקר, כדי לבדוק את הקטע של הספורט. בשורה התחתונה, וואו אחד ענק. הנאה צרופה שעד עכשיו, יום שני בערב משאירה בי חיוך ועוזרת לי לצלוח את היומיום המהביל, מיוזע עמוס פגישות, מצגות, ניתוח נתונים בטבלאות אקסל, ילדים עצבנים, חברה תובענית וגמר יורו מוזר במיוחד. החיוך עדיין פה, תודה.

יום שישי בבוקר, ואת פני מקדם ידידי משכבר הימים זיו אופנהיים לטקס מסירת האופנוע. הסבר שהלוואי שהייתי יכול לכתוב שהיה קצר, שמתמצת את כל המלל עד פה, על המערכות השונות של האופנוע והדרכים לשלוט בהן, חתימה בלתי נמנעת על התחייבויות, הבטחות, והסרת אחריות ויוצאים סופסוף לדרך.

ישיבה על האופנוע ומושב רחב ונוח מאכלס את ישבני הגרום, בגובה לא נמוך של 835 מ"מ. התנעה, תחילת תנועה והאופנוע הזה לא מתחיל לנוע אלא עוקר אותך מהמקום. בכל זאת, מנוע שני צילינדר בנפח של 1300 סמ"ק זה הכל על המומנט. ההתנהלות איתו בעיר מפתיעה. האופנוע לא נראה קצר, וניסיון השתחלות בין מכוניות בפקק עומד נראה חסר תוחלת. אבל הפתעה, זווית צידוד הכידון רחבה ונדיבה, שלא כמקובל באופנועי ספורט, 65 מעלות נדיבים, והזווית הנדיבה בהחלט מפצה על אורך האופנוע, עם בסיס גלגלים של 1480 מ"מ, ומאפשרת לך להשתחל בלי בעיה גם בתנועה צפופה. נסיעה לבית הקפה השכונתי לקפה מאוחר של בוקר ויושבי בית הקפה עם לסתות שמוטות. הם כבר ראו אותי מגיע עם מגוון של כלים חדשים, יפים יותר או פחות, אבל הסופר דיוק GT בהחלט משך הכי הרבה תשומת לב.

אחר הצהריים ואני נוסע לאסוף את זוגתי שתחיה. האופנוע מכוייל למצב ספורט, וכן מערכת הבולמים בהתאם. נסיעה קצרה לחוף הים לבירה של שקיעה, והחברה מתלוננת שהאופנוע הזה ממש לא נוח. קשה, מכאיב בישבן המפואר שלה וקופצני לה. למחרת, שוב אחר הצהריים אני אוסף את היפה שלי. הפעם האופנוע מכוייל למצב כביש, ומערכת הבולמים מכויילת למצב Comfort, נוח. נוסעים שוב לים, הפעם לחוף הרצליה. הפעם חוות הדעת שונה לגמרי והסופרלטיבים לא מאחרים להגיע. "זה האופנוע הכי נוח עליו הרכבת אותי עד היום היא אומרת" עוד היא מוסיפה שאין שום קשר בין איכות הרכיבה במצב ספורט לאיכות הרכיבה במצב Comfort. הכל מרגיש נעים יותר ואפשר ליהנות מהמושב הנפרד למורכב שמרופד הטב ובדייקנות. (יש לא מעט מושבים יפים, מרופדים, רחבים או צרים שאיכשהו לא ממש נוחים. ולצמודה שלי יש ישבן מפואר מהמעלה הראשונה, כך שיש לה את סט הכלים לקבוע מה נוח לישבן ומה לא..) מגובה המושב המורכב שמוגבה בעשרה ס"מ ממושב הרוכב, ומאפשר, בשילוב עם הגובה של הצמודה שלי (1.75), ליהנות מהנוף, שבמקרה שלנו היה שקיעה ממש יוצאת מן הכלל. ידית אחיזה מאחור, רגליות נמוכות שלא תוקעות לה את הקרסוליים בגרון, כל אלה מוגדרים על ידה כאיכות הרכיבה הכי טובה שהיתה לה עד היום. מה שמעיד על יכולת התיור של האופנוע למרחקים ארוכים, כשבראש המרחבים של אירופה למשל ולא של ארצנו הקטנטונת. בשילוב עם אופציית סט המזוודות הקשיחות שהסופר דיוק GT מציע, הרי שיש לך כלי לטיולים ארוכי טווח, ברכיבה נעימה ונוחה שאחרי שתגיע לפונדק או לצימר באלפם תוכל לצאת לשתות לך שנאפס או סיידר ולא להיזרק בחדר מפורק עצמות. שאפו!
בשבת בבוקר יצאנו לבחון את קטע הספורט בספורט תיור של הספור דיוק 1290 GT.

לצורך ההשוואה וגם להנאה, הצטרפתי לחבורת רוכבים משופשפת, מיומנת ועתירה ב- Rים. בתכנית, יציאה מאסא לכיוון בית ג'וברין, משם דרך פיתולי עמק האלה לבר בהר, וחזרה הביתה דרך הסטף. האופנוע מכוייל על מצב ספורט, אבל אין לי שום כוונה לבטל את ה- ABS או כל מערכת עזר אחרת. איכשהו למדתי עם הזמן להעריך אותן, ומפוץ שמתרברב שאני ש"אני שונא מערכות אלקטרוניות באופנוע, מעדיף את הרכיבה של פעם, אתה ויד ימין", הפכתי לחסיד מערכות העזר אחרי שלמדתי שה- ABS, ברוב המקרים יבלום הרבה יותר טוב ממני, ובקרת האחיזה תעזור לי הרבה יותר טוב מאשר סגירת פאניקה של המצערת ביציאה מסיבוב כשהגלגל מאבד אחיזה, בדרך להיי סייד מהדהד, שובר כתפיים ואופנוע. ואני יודע. הייתי שם…

יוצאים לדרך, לא לפני שכיוונתי את לחץ האוויר כפי שאני מבין, רגיל ומעדיף. 32 מלפנים ו- 35 מאחור. במחשבה שבמהירות אולטרא גבוה, אם אדרש לה וחום יולי רובץ על האספלט, עדיף לחץ אוויר נמוך יותר לשיפור אחיזת הכביש של האופנוע. אז זהו, שהמערכת של האופנוע התחרפנה מזה. ככה זה אצל האוסטרים, תצא מהמסגרת והם מתחרפנים. אצלם הכל לפי הספר ומנטליות ישראלית של חירות אישית ואינדיבידואליות, לא מתאים לתכניות שלהם. וכך רכבתי כל היום כשצג הבקרות מהבהב ומתחרפן מזה שמישהו בכלל מעז לרכב עם תקלה. יקים פוץ נו.

אז איך הוא ברכיבה ספורטיבית? מ ע ו ל ה. מיישר קו עם כל אופנוע שעליו מתנוסס R, ולא חש רגשי נחיתות גם בפניות, בין אם הן בצורת סוויפר במהירות אולטרא גבוהה, או קינק של 60 קמ"ש בהילוך שני. הנדסת האופנוע וגיאומטריית ההיגוי מצליחים לחפות על המשקל הגבוה (יחסית לאופנועי ספורט מודרניים), ותצורת המנוע שנסמכת פחות על כוח מתפרץ להנעת האופנוע, ויותר על גל מומנט שמתחיל מתחתית הסל"ד, מעניק לך דריייב עצבני ביציאה מהפניות, ואם אתה מספיק מיומן ויודע מה אתה עושה, זו בדיוק הנקודה בה תוכל להשחיל לא מעט אופנועי ספורט יפניים, כחושי מומנט והיסטריים בסל"ד גבוה. אם המנוע מושך מאפס על מומנט בשרני, התחושה מתחלפת כשהמנוע מגיע לקו ה- 7,000 סל"ד, אז המנוע מתחיל לצווח, הפרונט מנסה ככל יכולתו להתנתק מהקרקע לאורך כל הילוך, הכתפיים מרגישות שהן מתנתקות מהידיים, מנורת אזהרה מאוד ברורה מתחילה להבהב בטירוף עד מנתק ההצתה ב- 10,000 סל"ד, והדם בעורקים תוסס מה שבגילי המתקדם מאותת על התקף לב מתקרב. חגיגה אמיתית. אגב, הפרונט של הסופר דיוק GT לא מתבייש להרים את הראש, בגלל אופי המנוע. לא היתה פעם אחת שהכידון נדנד, היטלטל, או התקרב להעביר את הצרות לזנב. משכך ההיגוי עושה פה שעות נוספות, בלי שתבחין בזה בכלל. פקודות ההטייה הן כמעט ללא מאמץ בסופר דיוק, בעיקר בשל רוחב כידון הפלאט באר, שמאפשר לך לגהץ את כביש 35 הלוך ושוב ללא מאמץ מיוחד, ומשאיר לך מספיק אנרגיות להתנפל על העליות שאחרי עמק האלה, בואך נס הרים. מושלם. רגליות הרוכב לא גבוהות כמקובל באופנועי סופר ספורט, אבל האופנוע עצמו מספיק גבוה כדי להעניק לך מרווח הטייה מאוד נדיב בפנייה. הצמיגים בהם נעול האופנוע, פירלי אנג'ל אוחזים כל פנייה בכל זווית, בכל מהירות (טוב, ככל שאני הגעתי בכל אופן, כאמור, לא יותר מ- 110 בקו ישר…) ולרגע לא חשתי איתות מהם שהם עומדים לוותר על הקשר עם הכביש.

מערכת הבלמים של הסופר דיוק יוצאת מן הכלל. כולנו מכירים ומוקירים את מערכות הבלמים של ברמבו, ורק הבלוק שלהם על כל אופנוע מהווה מקדם התחרמנות בפני עצמו. גם שלל הבקרות מהווה הבטחה לחוויית בלימה משופרת. אבל אני כותב את הסופרלטיב הזה אחרי שבדרך חזרה לתל אביב, בואך אשתאול מכיוון הסטף, כשאני עדיין מאושר נלהב ומרוגש, עפתי מהר מדי לאחת מהפניות המאפיינות את סוף הכביש הזה. עכשיו, על כביש ציבורי, בכל סוג של רכיבה, מעדיף לסיים את עינייני הבלימה לפני שאני נכנס לפנייה. מין הרגל שכזה. על מסלולים זה עיניין אחר. שם בולמים עמווווק לתוך הפנייה לעיתים מלווה בהחלקה נשלטת של הקידמי. אבל בכביש הציבורי, על אופנוע מבחן בערך של 155,000 ₪ וגדר הפרדה במרחק של עשירית השנייה ממך, עדיף לך לסיים את הבלימה ואז להיכנס לפנייה. במקרה הזה עפתי תוך הפנייה שהתהדקה בחדות ימינה. לא יכולתי לעזוב את הבלם הקידמי וככה בטריילניג נכנסתי על הבלם הקידמי (שמצידו היה משולב באחורי) לפנייה. וזו היתה פנייה מושלמת. השילדה לא נאנקה, הצמיג לא אותת שמשהו מעניין קורה לו, כלום. בחיי. מעולם לא חוויתי את זה. עם האופנועים הקודמים שהיו לי, כל מיני Rים, CBRים SS1000R אני הייתי גומר על הברזלים. בוודאות. פה זה היה משוה לא מוכר וממש ממש מהנה. ככה המשכתי את כל רצף הפניות, על הברקס, עמוק בפנייה, וכלום. מושלם. יהיו כאלה שיגידו שזה משעמם. Fuck’em, זה בדיוק מה שגורם לי ליהנות.

לסיכום
KTM מצאו את הנוסחה המושלמת לאופנוע ספורט תיור, בו הספורט לא בא על חשבון התיור, והתיור לא בא על חשבון הספורט. ככלי ספורטיבי המנוע חזק, מאיץ מתחתית הסל"ד ומחלק בצורה כמעט שווה את מלוא 170 הסוסים שלו על כל קשת הסל"ד, השילדה קשיחה מספיק כדי לעמוד בכל עומס שהיא נדרשת לשאת בו בכביש ציבורי. שלל המערכות והבקרות מוסיפות ממד של ביטחון בכל מצב, הן בבלימה חריפה והן ביציאה במלוא הגז מהפנייה. מובטח לך שמערכות האופנוע ישמרו עליך שלם עת תנסה לרכב בשורה אחת עם רוכבים מיומנים ממך ומהירים ממך.

בצד התיור, שילוב של רגליות נמוכות יחסית, מושבים מופרדים, רחבים ורכים, יחסית, כמו גם צמד מזוודות קשיחות מאחור ושליטה מלאה על כיוונן הבולמים, מבטיח לך שיוט (עם הקרוז קונטרול כן?) נעים, רגוע ובטוח לאילת וחזרה. מיכל הדלק העצום, של 23 ליטר מבטיח מרווח הגון בין עצירות התדלוק, ותנוחת הישיבה מבטיחה לך שתוכל לצאת לבלות גם אחרי 400 ק"מ של רכיבה רציפה.
אהבתי!

באופן אישי / ניסים ברדה
כשעליתי על האופנוע, למרות משקלו וממדיו הוא נתן לי הרגשה של אופנוע נוח וקל למשתמש. ההיגוי שלו קל, מדויק וזריז, תנוחת הישיבה נוחה, זקופה ונתנה הרגשה של ביטחון. בבלימה חזקה ה-ABS האחורי נכנס קצת מהר מידי לטעמי ולא נתן לי את הכיף לשלוט עליו (מה שיהיה טוב לרוכבים מתחילים ומנוסים פחות). בהאצה חזקה ביציאה מסיבוב הכוח של האופנוע "זורק" את הגלגל האחורי שמיד תופש את הכביש ושוב נותן הרגשה טובה ובטוחה. יש לשים לב לתפעול המכונה כראוי מבחינת מיקום ההילוכים בהתאם לשטח הרכיבה, המנוע רוצה שתיכנס ותתנהל בכל מקום בהילוך שמתאים למכונה באותה נקודת זמן, על אופנוע כזה לא יכולים לרכב "בעצלנות" – אל תצפו שהאופנוע יעשה עבורכם את העבודה כי אז המנוע וגג"שים ישמיעו רעשים. דברים שהפריעו לי מעט הם ההגנה מהרוח למרות שהמשקף היה על המצב הגבוה, וחום המנוע ברכיבה בעיר. שורה תחתונה: מומלץ בחום.

לפרטים טכניים ותמונות נוספות – לחץ כאן 

אפליקציה חדשה וראשונית
מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם

שם מלא

מייל

בקשה