השקה מקומית: KTM 2018 שתי פעימות מוזרקים

כתב: גלעד בן זקן

השקה מקומית: KTM 2018 שתי פעימות מוזרקים

צילום: ניר עמוס

ד.ל.ב מוטוספורט מבית לובינסקי, יבואנית KTM לישראלית השיקה את דגמי 2018 של KTM בישראל בבית סדנת האלופים החדש שבפרדס חנה.  גולת הכותרת כמובן הם צמד מנועי השתי פעימות המוזרקים החדשים עליהם נכתב רבות במהלך השנה האחרונה בציפייה לבואם. הסיבה לקיומם הם כניסת תוקף תקנות היורו 4 שאיימו להכחיד את מנועי השתי פעימות. לשם כך ב-KTM מזה 13 שנים עמלו על פיתוח מנועים מוזרקים ונשלטים באמצעות מחשב בכדי להפחית את זיהום האויר למינימום.

כיום לכבוד שנת הדגם 2018 שנכנסה כבר אצל היצרן מושקים בישראל וזמינים למסירה דגמי הדו"פ המוזרקים לקהל הרחב. ההשקה לעיתונות נערכה ביום שלישי ה-5.9 בסדנת האלופים באירוע רכיבה לעיתונאים ולסוכני הרשת ולקהל הרחב ביום חמישי ה-7.9 בכפר דניאל באירוע רכיבה וקינוח בבריכה.

דגמי ה- EXC 250 ו- 300 TPI צוידו במערכת הזרקה זו (פטנט רשום של KTM) שמזריקה את תערובת הדלק והאויר לתא השריפה משתי נקודות סביב הצילנדר ומטפטפת את השמן באופן מדויק לתוך מעברי המנוע בהתאם לסל"ד, מצב המצערת ולכל האינדיקציות שמגיעות מחמישה חיישנים שונים. בכך למעשה צריכת הדלק קטנה בכ-40% ואם היינו רגילים לספור כ-90 ק"מ למיכל, כיום ניתן לספור טווח נסיעה של כ-130 ק"מ, אין צורך לשנות את כיול הקרבורטורים (ג'טינג) בהתאם לתנאי העונה או גובה אזור הרכיבה, המחשב מתאים הכל לפי הצורך. בנוסף לכך, יתרונה הגדול של המערכת הוא בשיפור המשמעותי לשימון במנועי ה- 2 פעימות. משאבת השמן במנוע מסוגלת לספק בדיוק את כמות השמן הנחוצה לשימון, ובכך לחסוך את הצורך להשתמש בדלק מהול שעושה פשרה בין צרכי הבוכנה שדורשת יותר שמן לבין צרכי גל הארכובה שדורש מעט שמן והתוצאה מכך הוא מנוע נקי יותר וחסכוני בשמן, יהיה נדיר לראות נזלת של שמן בפתח האגזוז, כבר בהתנעה רואים רק מעט עשן כחלחל כשהמנוע קר ולא רואים בכלל עשן כשהמנוע בטמפרטורת עבודה יעילה. שמן הדו"פ נמזג בנפרד לפתח מילוי עצמאי שמוזג לתוך השלדה ומשם נאגר בתוך מיל קטן מתחת למיכל הדלק. מיכל שמן כזה יכול להספיק לכחמישה מכלי דלק בממוצע בזכות ובזכות הדיוק לפי צרכי הבוכנה וגל הארכובה אחוז השמן הממוצע ירד לאזור ה-1.25% לעומת ה-1.5-1.7% הקודמים.

בנוסף ל-2018 הגרפיקה חדשה. שלה שותפים גם דגמי ה-4 פעימות כאשר לכל דגם יש את גרסת הסיקסדייז המאובזרת, השנה בצביעת דגל צרפת.

תחושות ברכיבה

עבורי זו היתה טעימה ראשונה למנועי הדו"פ המוזרקים של היצרן האוסטרי, תחילה כשמניעים את המנוע ניתן כבר להבחין בהבדל שיש הרבה פחות עשן כחלחל מהפליטה. לאחר מספר רגעים של תחילת תנועה הבחנתי ברגישות מחשב המנוע לטמפרטורת העבודה. כל עוד חום המנוע עדיין אינו אידיאלי לעבודה, הזנת הדלק נותרת עשירה ויש כמו תופעה של חנק באזור אמצע המצערת, כמו לרכב עם צ'וק פתוח במנועים הישנים. לוקח למנוע כ-5 דקות רכיבה להתחמם ואז העסק הופך אידיאלי.

מכיוון שרכבנו בשיירה אז בכניסה ליער מהר מאוד הגענו לקצב רכיבה איטי, דבר שהמחיש טוב מאוד את המומנט החדש שיש למנועים הללו, יש ממש צליל שונה למנוע בסל"ד אפסי, שומעים שהוא מכוון לעבודת טירטור "דיזלית" בכלום סל"ד ועדיין לספק מומנט ראוי שמאפשר התקדמות טכנית איטית ולא להכבות.

תחושה נוספת שמורגשת בעיקר למי שרוכב קבוע על מנועי שתי פעימות באה מכיוון המצערת, אם אנו רגילים שכל מילימטר מצערת נותן תגובה חזקה ורבה, פותחת שסתום ודוחפת קדימה, דבר שדרש מאיתנו עד כה דיוק כירורגי בשימוש ומהלך מצערת מאוד קצר, כאן התמונה הפוכה לחלוטין. המצערת הזו ארוכה במהלכה וישנה רזולוציה אדירה לכל מילימטר במהלך המצערת, יחד עם הבלאנסר במנוע משנה שעברה שהעלים את הויברציות ומיתן את פרצי עליית הסל"ד, המנועים הללו הם מנועי הדו"פ הראשונים שאפשר להצמיד להם את המילה לינאריים ובאמת להתכוון לכך. כדי לקבל פיצוץ צריך לפתוח את מלוא חופן המצערת, ניגונים קטנים על המצערת יביאו תגובות צפויות של תוספות כוח או הפחתות כוח לפי הצורך, אבל לא תבוא בהלה או צהלה, שום שסתום לא יפתח במפתיע ויטיס אותנו קדימה.

המצערת הזו של דגמי ה-TPI החדשים של 2018 יחד עם מידות השלדה החדשות של 2017 הביאו אופנוע קטן יחסית וקליל במידותיו שלא מאיים על מי מאיתנו שאינם גמלים מהלכים על שתיים ויודעי קרוא וכתוב ויחד עם אופי המנוע הצפוי שהטכנולוגיה החדשה הצליחה לייצר לנו הפכו את אופנועי האקסטרים אנדורו הללו למתאימים לכל רמת רכיבה.

בהחלט ניתן להתחיל מכזה אופנוע כאופנוע אנדורו מקצועי ראשון, ללא ספק.

המחירים (לחץ להגדלה):

אפליקציה חדשה וראשונית
תגיות:

שלחו תגובה

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם

שם מלא

מייל

בקשה